WooCommerce-verkkokaupan läpikäynti

WooCommerce on WordPress -julkaisujärjestelmän päälle liitettävä avoimeen lähdekoodiin perustuva verkkokauppa-lisäosa. WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, joka kattaa nyt jo noin 25% kaikista verkkokaupoista. Se on erittäin suosittu myös Suomessa ja sitä käytetään paljon.

Alustan suosio perustuu varmasti osin siihen, että sen käyttöönotto on täysin ilmaista, jos työn toteutta itse. WooCommerce on myös täysin kuukausimaksuton sellaisenaan. Alusta on laajennettavissa todella monipuolisesti vastaamaan useiden yritysten verkkokauppa tarpeita ilmaisilla tai maksullisilla lisäosilla sekä custom-toiminnallisuuksilla. Maksullisista lisäosista koituu vuosittaisia lisenssimaksuja ja custom-toiminnallisuudet laskutetaan kehitystyönä verkkokaupan käyttöönoton yhteydessä.

Voit lukea Paytrailin teettämän verkkokauppa-alusta vertailun täältä tai lukea WooCommercesta yleisesti heidän omilta sivuiltaan tästä.

WooCommerce käyttöönotto ja asennus

WooCommerce vaatii toimiakseen käytössä olevan WordPress-sivuston, jonka päälle WooCommerce lisäosa asennetaan. WordPress-sivuston saa käyttöönsä valmiiksi asennettuna valitsemaltasi palveluntarjoalta kuten zoner tai hostingpalvelu. WooCommerce on myös mahdollista saada esiasennettuna tai molemmat voi asentaa itse.

WooCommercen mukana tulee käyttöönottoavustin, jonka avulla käyttäjää ohjataan luomaan kauppaan liittyviä yleisiä tietoja. Myös tuotteiden lisäämiseen on käyttöönottoavustin.

Yksinkertainen WooCommerce-verkkokauppa muutamalla tuotteella on mahdollista ottaa käyttöön vain muutamassa tunnissa. Jos tarvitset monimutkaisemman verkkokaupan useilla eri tuotteilla, toiminnallisuuksilla ja integraatiolla, pyydä meiltä tarjous verkkokauppasi toteutukseen täältä.

Woocommercen hallintapaneeli

WooCommercen käyttö tapahtuu hallintapaneelin kautta, joka on toteutettu WordPressin päälle. Hallinta voi tuntua aluksi hankalalta verrattuna esim. Shopifyihin, mikäli aiempaa kokemusta WordPressistä ei ole. Käyttöliittymään tottuu kuitenkin todella nopeasti ja sen käyttö on helppoa sekä tehokasta. Hallintapaneelin avulla hallinoit sekä mahdollista WordPress-sivustoasi kuin myös kaikkia WooCommerce-verkkokauppaan liittyviä ominaisuuksia.

Alhaalla näkyvä kuva on suoraan hallintapaneelista.

WooCommerce hallintapaneeli näkymä

WooCommercen ulkoasu ja teemat

WooCommercen voimakas etu on sen laaja muokattavuus. Ulkoasua voi muokata rajattomasti ja lisäksi saatavilla on useita valmisteemoja. Valmisteemoja voi muokata itsekin mikäli ymmärrystä php-, html- ja css-ohjelmoinnista löytyy. Teemoissa voi itsessään olla myös valmiita teema editoreja joiden avulla muokkaaminen onnistuu ilman aiempaa ohjelmointi osaamista.

Teemat ovat hyvä vaihtoehto tee-se-itse yrityksille, mutta niissä on rajallisuutensa. Valmisteemoja käyttävät useat eri yritykset maailman laajuisesti, joten jos haluat uniikin ulkoasun, ei se valmisteemalla välttämättä onnistu. Valmisteemat ovat yleensä myös melko raskaita ja hitaita. Päivitysten yhteydessä on oltava tarkkana ettei verkkokaupan tai sivuston toiminnallisuuksia hajoiteta.

Suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen verkkokauppaa rakentaessa. Verkkokauppa projektin alussa on hyvä kartoittaa verkkokaupan tavoitteet ja koko luokka, jolloin on parempi panostaa laatuun heti alussa, jotta myöhemmin kehitysvelka ei kasva liian suureksi. Lisäksi hidas ja ei käyttäjäystävällinen kauppa ei palvele asiakkaitasi eikä varmasti lisää myyntiä vaan aiheuttaa ainoastaa turhautumista.

Tuotteiden hallinta WooCommercessa

Tuotteiden lisääminen WooCommerce-verkkokauppaan on helppoa ja tehokasta. Verkkokauppaan lisätyt tuotteet näkyvät automaattisesti ”Kauppa”-sivulla. Tuotteet on hyvä kategorisoida luonnin yhteydessä ja luoda tarvittavat kategoriat. Näin saadaan luotua tuoteryhmiä, josta on apua tulevaisuudessa etenkin silloin kun tuotteita on paljon. Useiden tuotteiden lisäämiseen on tarjolla maksuttomia ja maksullisia lisäosia, joita kannattaa hyödyntää ajan säästämiseksi. WooCommercen tuotteiden hallinnan avulla hoituu myös varastonhallinta.

WooCommerceen on helppo lisätä erilaisia sivuja, kuten tuotesivu, jonka avulla voit määrittää miltä tuotesivusi näyttää ja pitää sisällään.

Alla oleva kuva näyttää uuden tuotteen lisäämisen hallintapaneelista.

WooCommerce lisää tuote näkymä

Tilausten hallinnointi ja raportointi

Tilausten hallinnointi WooCommercessa on helppoa ja kaikki tilaukset näkyvät “Tilaukset” -sivulla. Voit kohdentaa toimenpiteitä yksittäisille tilauksille tai usealle tilaukselle kerrallaan. Tilauksen avaamalla näet kyseisen tilauksen yksityiskohtaiset tiedot. Tilaustiedot ja tilausnäkymä ovat muokattavissa toiveittesi mukaan, mutta se vaatii lisäosia tai ohjelmointia.

Tilauksiin liittyviä sähköposteja on mahdollista lähettää ja muokata tilauksen eri vaiheissa ja tilauksesta on mahdollista luoda lasku tai siirtää tilaus integraation kautta käytössä olevaan laskutusjärjestelmään.

WooCommerce tarjoaa myös analytiikkaa myynnin tueksi, jonka avulla voidaan seurata tilausten määrää, katetta yms. Kaikki tiedot on myös mahdollista saada ulos järjestelmästä csv-muodossa ja syöttää ne haluttuun järjestelmään.

WooCommercen maksutavat

WooCommerceen on saatavilla useita erilaisia maksutapoja kuten PayPal tai Stripe maksullisten lisäosien avulla. Suomessa suosituin maksutapa vaihtoehto on PayTrail, joka integroituu saumattomasti WooCommerce-verkkokaupan kanssa. Lisäosan voi ladata ja käyttöönottaa täältä.

WooCommercen hinta ja toimittajat

WooCommercen lopullinen hinta on monen osatekijän summa. Voit lukea tarkemman hinta-analyysin blogikirjoituksestamme Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

Yleisesti suurimmat hintaan vaikuttavat tekijät ovat kehitystyö, maksulliset lisäosat ja teemat.

WooCommercen valtti on myös laaja toimittajakirjo. Useat eri digitoimistot ja verkkopalveluita tuottavat yritykset tarjoavat nykyään WooCommerce-verkkokauppoja. Kun panostat alusta asti laatuun verkkokaupallesi on helppo löytää tekijöitä, etkä jää toimittajaloukkuun.

Aloitetaan yhteistyö ja toteutetaan jotain upeaa yhdessä!